Banken på mobilen, full oversikt og kontroll. Enkelt og trygt.
Mobilbanken er enkel og rask og gir deg tilgang til de fleste banktjenestene du trenger. Appen er laget for iPhone og Android-telefoner og kan lastes ned gratis.
Med mobilbanken kan du
- Få oversikt over alle kontoer og lån
- Overføre penger og betale regninger
- Godkjenne eFaktura
- Sette regionsperre og hente PIN-kode til bankkort
- Sperre bankkort og bestille nytt
- Se dine forsikringer, endre eller kjøpe nye
- Søke om lån
- Følge med på lånet ditt og se detaljer (nedbetalingsplan og forfall)
- Gjøre en ekstra innbetaling, søke om avdragsfrihet og endre dato og trekkonto for lånet
- Få oversikt over, kjøpe og selge fond
- Sende sikker e-post med kundesenteret
- Samle kontoer og kredittkort fra andre banker
og mye mer.
Appen oppdateres jevnlig
Slik aktiverer du mobilbanken
Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk.
Du må ha en nettbankavtale for å bruke mobilbanken, men aktivering gjør du på mobilen.
Samle kontoer fra andre banker
Legg til kontoer fra andre banker inn i kontooversikten i denne banken.
Spørsmål og svar om mobilbank
Er det en egen app for nettbrett?
For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.
Er det noen krav til operativsystem for mobilbanken?
Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.
Mobilbanken krever iOS 14 eller Android 7.
Glemt PIN-koden til mobilbanken
Har du glemt PIN-koden eller ønsker å sette ny kode på mobilbanken kan du gjøre det selv.
- Klikk på «glemt personlig kode» på påloggingsbildet i appen
- Du må da aktivere mobilbanken på nytt – klikk «reaktiver»
- På slutten av prosessen velger du ny PIN-kode
- Dersom telefonen støtter det kan du også sette opp biometri som ansikt- eller fingergjenkjenning.
Hva er sikker melding?
Kontakt kundesenteret på en trygg og sikker måte. Du finner den både i nett- og mobilbanken.
Mulig å laste opp vedlegg:
- Maks 10 antall vedlegg per melding
- Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
- Tillatte filtyper: pdf, gif og png
Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?
Aktivering av mobilbanken kan du gjøre med BankID. Aktiveringen skjer når du starter appen første gang.
Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk (biometri).
Hvordan bekrefter jeg en betaling?
Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.
Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.
Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.
Hvordan laster jeg ned mobilbank-appen?
Last den ned gratis fra din app-butikk:
Apple App Store (iPhone) eller Google Play (Android).
Dersom ikke linken fungerer søk etter «DinBank Mobilbank» fra Sparebanken Øst.
Hvordan logger jeg inn i mobilbanken?
Du logger inn ved å bruke den personlige firesifrede koden som du lagde når du aktiverte mobilbanken.
Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning (biometri) kan disse metodene også brukes.
Hvordan oppretter jeg fast overføring mellom egne konti?
Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på teksten «Opprett en fast overføring». Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan velge hvor ofte oppdraget skal utføres og sette en sluttdato for den faste overføringen.
Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?
PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen. Der er derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.
Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.
Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.
Hvorfor får jeg opp varsel om at jeg må bytte tastatur for at mobilbanken skal fungere?
Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbankappen og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.