Hvilken valuta bør jeg betale med i utlandet?

Vi anbefaler deg alltid å betale i lokal valuta. Betaler du i norske kroner, er det butikken selv som setter kursen på ditt kjøp.

Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?

Logg deg på nettbanken og velg «Betaling/Overføring» og deretter «Forfallsmappe». Hent opp ønsket eFaktura, trykk på gul blyant og gjør endringen. Husk å bekrefte.

Kan jeg ha både eFaktura og avtalegiro til samme mottaker?

Ja, hvis mottaker tilbyr dette.

Generelt om valutaoverførsel

Det er kundens ansvar at alle opplysninger er riktig. Hvis betalingen stoppes på grunn av kontroll i utlandet (internasjonale sanksjoner), er ikke DinBANK.no ansvarlig for dette.

Hvilken kurs får utenlandsbetalingen?

Vekslingsbeløpet som er oppgitt i nettbanken, er et foreløpig beløp. Kursen blir fastsatt i det øyeblikket overførselen blir bokført.

Hvor finner jeg melding om innbetaling fra utlandet?

Betalingsmeldinger finner du i arkivet i nettbanken. Søk på dokumenttype «Betalinger».

Hvor finner jeg kvitteringen for utenlandsbetalingen?

Den finner du i nettbanken under menyvalget «Betaling/Overføring» og deretter «Utførte betalinger».

Kan jeg stoppe/tilbakekalle en utenlandsbetaling?

Ta kontakt med oss, så vil vi forsøke å stoppe/tilbakekalle betalingen. Det er ingen garanti for at pengene vil bli returnert, og det vil ta tid før vi får tilbakemelding på slike henvendelser. Når vi stopper/tilbakekaller en betaling, vil det påløpe omkostninger hos oss og i utlandet.

Hva skjer hvis jeg har oppgitt feil opplysninger i utenlandsbetalingen ?

Da vil mottakerbanken i de aller fleste tilfeller returnere betalingen. Vi vil sette pengene tilbake på kontoen din og sende deg brev som forklarer årsaken til returen og hvilke omkostninger du er belastet. På grunn av kursdifferanse og omkostninger vil beløpet du sendte, avvike fra beløpet som blir returnert til din konto.

Hvorfor har ikke pengene kommet fram til mottaker?

Dersom mottaker ikke har fått pengene, bør du undersøke om du har lagt inn riktige opplysninger i betalingen. Du kan også be mottaker undersøke med sin bank om pengene er mottatt.

Er det gått mer enn fem virkedager fra du sendte pengene, kan du ta kontakt med oss på kundeservice@dinbank.no

 

Tips en venn om DinBANK.noTips en venn om DinBANK.no
Credentials