Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på dine spørsmål her, er du velkommen til å kontakte oss på følgende måte:

Send oss melding fra nettpostkassen din.

Send en epost til kundeservice@dinbank.no.

Ring Kundeservice på tlf. 09150 kl. 10.00 – 13.00 mandag – fredag.

KUNDE OG KONTO


Hvem kan bli kunde i DinBANK.no?

  • du må være fylt 18 år
  • ha norsk personnummer
  • ha folkeregistrert adresse og være bosatt i Norge
  • ha en e-postadresse som du har tilgang til
  • ha et mobilnummer som du har tilgang til

Hvordan bli kunde i DinBANK.no?

Under menyen “Bli kunde” på forsiden kan du registrere deg som kunde med BankID. Du vil da automatisk få nettbank og en konto.

Dersom du søker lån hos oss, må du også registrere deg som kunde med BankID.


Hvordan oppretter jeg konto?

Konto opprettes i nettbanken. I menyvalget til venstre i nettbanken velges ”Konto” – ”opprette konto”. Det kan opprettes inntil 6 konti.


Hvilke typer konto kan jeg åpne?

DinBANK.no har kun én type konto: DinKONTO. Kontoen er gebyrfri og uten begrensninger på antall uttak.(Kontoen kan brukes både som lønnskonto og sparekonto). Renten på DinKONTO, se prislisten.

Navn på konto kan endres under «innstillinger» og «kontonavn».


Kan andre disponere kontoen min?

Det er kun kontoeier som disponerer konto.


Hvordan avslutter jeg en konto?

Logg deg inn i nettbanken og send melding til DinBANK.no via nettpostkassen om hvilken konto(i) som skal avsluttes. Dersom du har Visa-kort på en konto som skal avsluttes, må kortet sendes DinBANK.no før kontoen kan slettes. I meldingen må du oppgi kontonummer som du ønsker eventuelt restbeløp og renter overført til.

KORT


Hvilke krav stilles det for å få Visa-kort i DinBANK.no?

  • Du kan ikke ha betalingsannmerkninger
  • Du må ha minst kr 2.000,- på kontoen når kortet bestilles
  • Du må ha registrert likningstall i Norge for foregående år

Alle de tre nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i DinBANK.no. Du bestiller selv kort i nettbanken, i menyvalget «Kort» – «bestill kort». Velg mellom hvit eller rød farge på kortet.


Hvordan aktiveres Visa-kortet mitt?

Når Visa-kort og pinkode er kommet i posten, må kortet aktiveres før bruk. Dette gjøres i nettbanken under menyen «Kort» – «aktivering av kort». Dette er en ekstra sikkerhet når kort og kode sendes i posten.


Visa-kortet virker ikke eller blir slukt ved 1. gangs bruk

Visa-kort må aktiveres i nettbank før bruk, se punkt over. Dersom kortet blir slukt i minibank, underretter du DinBANK.no om dette slik at kortet kan sperres. Du må så bestille et nytt kort i nettbanken, men husk å aktivere dette før bruk.


Hva gjør jeg dersom Visa-kortet ikke virker lenger?

Ta kontakt med oss.


Hva gjør jeg dersom Visa-kortet mitt blir stjålet?

Du må sperre Visa-kortet snarest ved å ringe DinBANK.no på tlf. 09150 – kl. 10.00 – 14.00.

Fra utlandet eller utenom åpningstid tlf. (+47) 21 03 17 43 døgnåpen linje.
Gå inn i nettbanken og overfør disponibelt beløp til en annen konto dersom fare for misbruk av Visa-kortet er til stede. Meld fra til oss dersom du får ukjente belastninger på kontoen din.Du kan også sperre kortet i mobilbanken ved å trykke på «mer»-knappen. Velg «sperr kort» i menyen. Kodebrikken må benyttes.

Hva gjør jeg om kortet blir misbrukt?

  • Kortet må sperres, se spørsmål ovenfor
  • Forholdet må politianmeldes
  • Fyll ut egenerklæringsskjemaet (se nedenfor). Både kopi av politianmeldelsen og egenerklæringen sendes DinBANK.no, Pb 67, 3301 Hokksund eller til kundeservice@dinbank.no

Last ned skjemaet: Egenerklæring ved kortreklamasjon


Glemt PIN-koden til Visa-kortet?

Kontakt DinBANK.no via Nettpostkassen og vi sender deg koden i posten.


Hva betyr utløpsdato på kortet mitt?

Kortet er gyldig hele utløpsmåneden og fornyelse blir sendt pr. post første halvdel av utløpsmåneden.


Hva er «Verified by Visa»?

«Verified by Visa» er en sikkerhetsløsning for sikker nettbetaling. Det betyr at du i tillegg til å oppgi kortnummer og utløpsdato, må identifisere deg med et passord du selv har valgt i nettbanken. Har du et DinBANK.no Visakort og nettstedet krever «Verified by Visa», må kortet være registrert for dette.


Hvordan registrerer jeg Verified by Visa?

Logg deg inn i nettbanken. Velg «Kort» og «Sikker netthandel». Her registrerer du deg med passord og personlig melding. Har du glemt passordet eller det er sperret, oppretter du et nytt i nettbanken.


Hva bør jeg tenke på når jeg bruker Visa-kortet mitt?

  • Noter aldri ned pinkoden din
  • Skjul pinkoden ved inntasing på minibank eller betalingsterminal
  • Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
  • Hvis kortet blir slukt, sperr det
  • Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
  • Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering
  • Ha alltid telefonnummer for sperring tilgjengelig

NETTBANK


Hvordan logger jeg inn i nettbanken?

Logg deg inn med eller uten BankID (som ikke lenger benytter Java – Nettbank uten Java). Du kan også logge deg inn med BankID for mobil.

Logg inn med passord (uten BankID):
1. Fødselsnummer/organisasjonsnummer
2. Personlig passord
3. Kode fra kodebrikken.

Logg inn med BankID:
1. Fødselsnummer
2. Kode fra kodebrikken
3. Personlig passord.

Logg inn med BankID på mobil
Hvis du er kunde fra før og har BankID hos oss, kan du tildele deg selv BankID for mobil i nettbanken.
Les mer om BankID for mobil

BankID er sikker elektronisk legitimasjon som kan benyttes på nettet til identifisering, pålogging og signering.
Bank ID er en kombinasjon mellom kodebrikke og personlig passord. I nettbankens venstremeny vil du finne valget «BankID» hvor du selv bestiller BankID. Engangspassord for pålogging med BankID, vil du da få tilsendt på e-post. Les mer om BankID her

Brukernavn = fødsels- og personnummer


Hva betyr det når jeg får en BankID feilkode?

BID 1439: Sperren oppstår hvis du legger inn passord mottatt på e-post istedenfor engangskoden fra sikkerhetsbrikken.

BID 5007: En feilkode ble sendt fra brukerstedet. Hva som er årsaken, kan derfor variere fra bruker til bruker, avhengig av brukerstedet hvor du fikk feilmeldingen.

BID 500A: Midlertidig feil hos brukerstedet eller med din nettleser, altså det nettstedet der du prøvde å signere med BankID.  Du kan forsøke å logge helt ut og deretter forsøke på nytt uten å åpne flere faner hvor du bruker BankID.


Hva er BankID?

Les om BankID her.


Hvordan registrere BankID?

BankID krever PASS som legitimasjon. Dersom vi ikke har registrert ditt pass som legitimasjon, må du sende oss en bekreftet kopi av passet ditt.

Se liste her over hvem som kan bekrefte rett kopi av pass

Logg på nettbanken med passord og kodebrikke utstedt av DinBANK.no. Velg «BankID» fra hovedmenyen. Bestill så BankID. Du benytter samme kodebrikke, men får tilsendt eget passord for pålogging med BankID.

Det er viktig at du logger på nettbanken til DinBANK.no ved første gangs pålogging med BankID for å endre til ditt eget passord. BankID kan deretter benyttes på andre brukersteder.


Hvordan registrere BankID på mobil?

Du må ha registrert BankID før du kan registrere BankID på mobil. Logg på nettbanken og velg «BankID» i menyvalget og deretter «Bestill BankID på mobil».


Hvordan opprette Mobilbank?

Logg på nettbanken med passord/kodebrikke eller BankID utstedt av DinBANK.no. Velg «Mobilbank» i menyvalget for å registrering.


Jeg kommer ikke inn i nettbanken

Påloggingsvalg «Logg inn med passord» med kodebrikke utstedt av DinBANK.no:

  • Riktig innlogging? Benytt påloggingsvalget «Logg inn med passord» hvis du ikke har registrert din kodebrikke for BankID i nettbanken
  • Sperret/glemt passord? Kontakt kundeservice@dinbank.no
  • Sperret kodebrikke? Sjekk at du bruker kodebrikke fra DinBANK.no/ Kontakt kundeservice@dinbank.no
  • Nettbank /innlogging blokkert? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Påloggingsvalg «Logg inn med BankID» med kodebrikke utstedt av DinBANK.no og som er registrert som BankID i nettbanken:

  • Sperret/glemt passord BankID? Benytt pålogging «Logg inn med passord» og send oss melding om sperret passord fra menyvalget «Nettpostkasse»
  • Feilkode BID? Benytt pålogging «Logg inn med passord» og send oss melding om feilkode fra menyvalget «Nettpostkasse»
  • Nettbank sperret/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Dersom du benytter BankID fra annen bank:

  • Kontakt utstederbank av BankID ved feil med passord/sikkerhetskode
  • Sperret nettbank/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Påloggingsvalg «Logg inn med BankID på mobil»:

  • Sperret nettbank/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no
  • Sperret/glemt passord? Opprett avtale om BankID på mobil på nytt i nettbanken. Benytt pålogging «Logg inn med passord» eller «Logg inn med BankID»
  • Har du byttet mobiloperatør? Sjekk om operatør støtter BankID på mobil

Hva er Primærkonto?

Primærkonto er kontoen som automatisk foreslås som belastningskonto i nettbanken. For å endre denne må du velge «Innstillinger» og «Kontonavn». Kryss av for «Primærkonto» for den kontoen du ønsker.


Hva skjer dersom jeg går fra en PC og har glemt å logge meg ut?

Etter 15 minutters inaktivitet vil du automatisk bli logget ut. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.


Hvor finner jeg årsoppgaven/kontoutskrifter/brev fra DinBANK.no?

All korrespondanse fra DinBANK.no blir sendt rett til nettbanken din. Du finner disse under menypunktet «Nettpostkasse» – «bankmeldinger». Her blir de liggende i 6 måneder. Etter dette kan du finne meldingene i «Søk i arkivet».


Hva er Nettpostkasse?

I Nettpostkassen kan du sende og motta meldinger fra banken. Når du sender meldinger via Nettpostkasse, går disse via en sikker linje. I Nettpostkasse får du kontoutskrifter, meldinger om renteendringer, inn- og utbetalinger, årsoppgaver og annen informasjon fra banken. Du kan selv velge «Flytt til mappe» for å arkivere meldingen eller «Slett mappe» for å slette den. Meldingene blir liggende i Nettpostkassen i 6 måneder. Dette gjelder uansett om de er arkivert i egen mappe eller ikke. For å finne meldinger eldre enn 6 måneder må du søke i «Søk i arkivet».

BOLIGLÅN


Hvordan flytter jeg boliglånet mitt til DinBANK.no?

Er du allerede kunde i DinBANK.no, søker du om lån i nettbanken. Er du ikke registrert kunde hos oss fra før, søker du om lån fra nettsiden.

Kopi av 3 siste lønnsslipper og selvangivelse samt takst eller verdivurdering av eiendommen som stilles som sikkerhet, må sendes oss. Søknaden ferdigbehandles når dokumentasjonen er mottatt. Aksepteres lånetilbudet, underskrives lånepapirene og returneres DinBANK.no. Vi vil ta den videre dialogen med eksisterende bank for innfrielse av lån.


Hvor lang løpetid kan jeg få på lånet mitt?

DinBANK.no innvilger inntil 30 års løpetid på lån.


Kan jeg få avdragsfrihet?

Avdragsfrihet vurderes i hver enkelt sak. Belåning kan være max innenfor 70 % av boligverdi.


Hvem kan være medlåntaker på lånet?

Kun ektefelle/partner eller samboer godtas.


Hvilken lånetype passer for meg?

Annuitetslån: Likt månedlig terminbeløp (summen av renter og avdrag) gjennom hele låneperioden forutsatt stabil lånerente. Avdragsdelen varierer og er lavere enn rentebeløpet i begynnelsen av låneperioden.

Serielån: Varierende månedlig terminbeløp (summen av renter og avdrag) gjennom hele låneperioden forutsatt stabil lånerente. Avdragsdelen er lik hver måned, mens rentebeløpet varierer. Terminbeløpet er høyest i begynnelsen av låneperioden.

Flexikreditt: Er et lån med innvilget kredittramme. Ingen fast nedbetalingstid og ikke fast trekk av terminbeløp. Renten kapitaliseres hver måned av benyttet kreditt. Flexikreditten disponeres i nettbanken. Innvilges med sikkerhet innenfor 70 % av boligverdi.

Mellomfinansering: Når du skal bytte bolig, kan du søke mellomfinansiering i DinBANK.no. Kravet er at du har solgt din nåværende bolig slik at kjøpekontrakt kan fremlegges både for salgs- og kjøpsobjekt. Omkostninger, se prisliste.


Koster det noe å flytte lånet til DinBANK.no?

DinBANK.no er en gebyrfri bank og tar ingen gebyrer. Tinglysningsgebyr til Statens Kartverk må betales, se prisliste.


Hva slags sikkerhet godtas i DinBANK.no?

Selveiet bolig, leilighet, fritidsbolig, borettslagsleilighet, tomt.


Godtar DinBANK.no kausjon/realkausjon?

Nei, dette godtas ikke.

BETALINGER


Hva er avtalegiro?

Automatisk betaling av faste regninger som blir trukket av betalingsmottaker på forfallsdato.


Hvordan oppretter jeg avtalegiro?

Avtalegiro kan opprettes på to måter i nettbanken. Dersom betalingsmottaker tilbyr avtalegiro, kan du svare ja til å opprette avtalegiro når du betaler en regning. Du kan opprette avtalegiro fra menyvalget “Forslag til avtaler” under “Betaling/overføring”. Forslagene blir oppdatert hver måned.

Du kan sende mottakers kontonummer, navn og KID samt din belastningskonto fra din nettpostkasse  i nettbanken til oss og vi oppretter avtalen for deg.

Dersom du har hatt avtalegiroavtalen i en annen bank, må den avtalen slettes før du kan opprette den på nytt hos.


Hvor finner jeg detaljer på mine avtalegiroer?

Du finner det ved å trykke på forstørrelsesglasset utenfor beløpet i forfallsmappen.


Hva er mulige årsaker til at avtalegiro ikke er betalt?

  • Det er ikke dekning på konto
  • Maksbeløpet på avtalegiroen er for lavt
  • Du har stoppet den i forfallsmappen
  • Du har stoppet selve avtalen
  • Avtalen er nylig opprettet (det tar ca 3 uker fra den opprettes til den trer i kraft)

Hvordan aktiviseres trekket på avtalegiro som er stoppet?

Sjekk først at maksbeløpet ikke er overskredet.
Gå inn på forfallsmappen og start betalingen.
Ta kontakt med oss dersom du har problemer.


Hvordan endrer jeg maksbeløpet på avtalegiroen?

Gå inn på «Betalingsavtaler» fra menyen og klikk på ikonet som ser ut som en blyant for å endre maksbeløp.


Hvordan endre belastningskonto på avtalegiro?

Du har ikke anledning til å endre konto selv. Send oss en melding via Nettpostkassen med beskjed om hvilken avtale du ønsker å endre samt hvilken konto som ønskes belastet.


Hvordan slette en avtalegiro?

Gå inn på avtalen, velg «slett»-ikonet (søppelkasse) og bekreft slettingen.


Hvordan stoppe et forfall på avtalegiro ?

Du må velge «Betaling/Overføring» og «Forfallsmappe». Her trykker du på «stopp»-ikonet (rødt kryss) for å stoppe forfall på avtalegiro.


Hva er eFaktura?

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til din(e) nettbank(er) som er registrert i ditt navn og fødselsnummer.

Tjenesten er bankuavhengig og du velger selv hvilken nettbank og konto du ønsker å betale fakturaen fra.

Ved bankbytte trenger du ikke avslutte avtalen og opprette ny.

Fakturaen fremkommer i forfallsmappen i nettbanken og må godkjennes for betaling.

Opprettelse, endring og avslutning av eFaktura gjøres i nettbanken. DinBANK.no har ingen tilgang til dette.

BETALING UTLAND


Hva er SWIFT/BIC kode og IBAN-nr.?

Du kan lese mer om Iban og Swift/Bic her.


Hvordan finner jeg betalingsmottakers SWIFT/BIC kode og IBAN-nr.?

Dette får du ved å kontakte betalingsmottaker.


Hvor lang tid tar det før mottaker har pengene ved utenlandsbetaling?

Det avhenger av mottakerland og mottakers bank. Innenfor EØS skal det maks ta 5 virkedager og utenfor EØS 8 virkedager.


Hvorfor må betalingsinformasjon følge med i en utenlandsbetaling?

Alle betalinger inn og ut av Norge er rapporteringspliktige til Norges Bank. Manglende informasjon kan medvirke til at overførselen vil bli avvist.


Hvor finner jeg IBAN og SWIFT/ BIC andressen til mine kontoer?

Dette er oppgitt øverst på kontoutskriften du mottar i nettpostkassen.

Credentials