Hvordan får jeg nytt passord til nettbanken?

Hvis du har glemt passordet ditt kan få nytt ved å klikke på «BankID» eller «Passord og kode» fra påloggingsiden til nettbanken.

Hvilke nettlesere støttes?

Alle de mest vanlige nettlesere støttes av nettbanken. Det er alltid lurt å ha oppdatert versjon på grunn av sikkerhet og brukeropplevelse.

Microsoft Edge – Windows 10 Full støtte
Google Chrome (siste versjon) Full støtte
Apple Safari (siste versjon) Full støtte
Mozilla Firefox (siste versjon) Full støtte
Opera (siste versjon) Minimal støtte

Internet Explorer 11 og eldre støttes ikke.

Vanlige feilkoder fra BankID

Sparebanken Øst har laget en oversikt over typiske feilkoder og løsningsforslag.

Hvor kan jeg få hjelp med BankID?

Vi utsteder ikke BankID og kan derfor ikke hjelpe deg med spørsmål eller problemer relatert til det.

Du må kontakte den banken som har utstedt BankID til deg for hjelp.

Kan jeg få BankID her?

Du kan dessverre ikke bestille BankID fra DinBank.no. Men har du BankID fra en annen bank så kan du bruke den. Mangler du BankID, så må du bestille dette fra din eksisterende bankforbindelse.

Er det noen krav til operativsystem for mobilbanken?

Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.

Mobilbanken krever iOS 14 eller Android 7.

Hva er PSD2?

PSD2 er EUs direktiv som regulerer betalingstjenester i EUs indre marked. Siden Norge er medlem av EØS omfatter dette også Norge. I Norge trådte direktivet i kraft 14. september 2019.

Hva er formålet med PSD2?

Formålet med PSD2 er å skape økt konkurranse og innovasjon innen banknæringen  og gi deg som kunde større valgfrihet og tilgang til flere tjenester. PSD2 gir muligheten for en tredjepartsleverandør å få tilgang til kundedata gjennom åpne APIer. En tredjepartsleverandør, som ikke nødvendigvis er en bank, kan dermed tilby nye applikasjoner og tjenester til kunden.

Det andre viktige formålet med PSD2 regelverket er å gjøre betalinger sikrere. Det skjer blant annet gjennom innføringen av sterk autentisering fra 31.12.2020.

Hva betyr PSD2 for deg?

Endringene gir deg rett til å gi andre foretak tilgang i din bank for å utføre tjenester på dine vegne. Det er to typer tjenester disse foretakene kan utføre:

  • Gjennomføre betalinger
  • Samle informasjon som saldo og transaksjoner

Som kunde vil du kunne samle kontoer og kort fra andre banker i din nett- og mobilbank.  Du vil også oppleve at du må signere flere betalinger enn tidligere f.eks. e-Faktura og all netthandel innenfor EU-land.

Er PSD2/Open banking trygt?

Ja, ingenting skjer automatisk og du må også gi din fullmakt til de forskjellige betalingsforetakene for at de skal kunne gjennomføre betalinger og/eller samle informasjon fra bankene.

Før du inngår slike avaler er det viktig for deg som kunde å sette deg inn i hvem du gir fullmakt til, og hva du gir foretaket fullmakt til å gjøre på dine vegne.

Du kan se og trekke samtykkene du har gitt til andre banker eller betalingsforetak i nett- og mobilbanken. Samtykke går ut etter 90 dager, uavhengig om de blir brukt eller ikke som en ekstra sikkerhetsmekanisme.