Du kan dessverre ikke bestille BankID fra DinBan. Men har du BankID fra en annen bank så kan du bruke den. Mangler du BankID, så må du bestille dette fra din eksisterende bankforbindelse.
Er det noen krav til operativsystem for mobilbanken?
Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.
Mobilbanken krever iOS 14 eller Android 7.
Hva er PSD2?
PSD2 er EUs direktiv som regulerer betalingstjenester i EUs indre marked. Siden Norge er medlem av EØS omfatter dette også Norge. I Norge trådte direktivet i kraft 14. september 2019.
Hva er formålet med PSD2?
Formålet med PSD2 er å skape økt konkurranse og innovasjon innen banknæringen og gi deg som kunde større valgfrihet og tilgang til flere tjenester. PSD2 gir muligheten for en tredjepartsleverandør å få tilgang til kundedata gjennom åpne APIer. En tredjepartsleverandør, som ikke nødvendigvis er en bank, kan dermed tilby nye applikasjoner og tjenester til kunden.
Det andre viktige formålet med PSD2 regelverket er å gjøre betalinger sikrere. Det skjer blant annet gjennom innføringen av sterk autentisering fra 31.12.2020.
Hva betyr PSD2 for deg?
Endringene gir deg rett til å gi andre foretak tilgang i din bank for å utføre tjenester på dine vegne. Det er to typer tjenester disse foretakene kan utføre:
- Gjennomføre betalinger
- Samle informasjon som saldo og transaksjoner
Som kunde vil du kunne samle kontoer og kort fra andre banker i din nett- og mobilbank. Du vil også oppleve at du må signere flere betalinger enn tidligere f.eks. e-Faktura og all netthandel innenfor EU-land.
Er PSD2/Open banking trygt?
Ja, ingenting skjer automatisk og du må også gi din fullmakt til de forskjellige betalingsforetakene for at de skal kunne gjennomføre betalinger og/eller samle informasjon fra bankene.
Før du inngår slike avaler er det viktig for deg som kunde å sette deg inn i hvem du gir fullmakt til, og hva du gir foretaket fullmakt til å gjøre på dine vegne.
Du kan se og trekke samtykkene du har gitt til andre banker eller betalingsforetak i nett- og mobilbanken. Samtykke går ut etter 90 dager, uavhengig om de blir brukt eller ikke som en ekstra sikkerhetsmekanisme.
Hvem kontakter jeg for spørsmål om Open Banking og PSD2?
Hvis du er en tredjepartsaktør får du tilgang til PSD2-portalen i linken under. Skulle du lure på noe kan du ta kontakt med Sparebanken Øst via kontaktskjema på den siden.
Er du kunde kan du kontakte Sparebanken Øst fra nett- eller mobilbanken med «Send sikker melding».
Hvor kan jeg se samtykker jeg har gitt til andre banker og betalingsforetak?
I nett- og mobilbanken kan du finne samtykkene du har gitt til andre banker under menypunktet «Kontoer fra andre banker».
Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?
PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen. Der er derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.
Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.
Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.
Hvordan bekrefte at en betaling er lagt til forfall hos annen bank?
Du kan ikke se betalinger som lagt inn hos andre banker før de er utførte. I»Forfallsmappen» ser du kun betalinger til forfall i egen bank.