Hvordan kan jeg betale eFaktura på vegne av andre?

Det har til nå vært mulig å etablere avtale om eFaktura som er adressert til andre enn deg selv; f. eks ektefelle, foreldre eller barn. Slike avtaler kan ikke opprettes etter 1. desember 2021. Ønsker du at eFakturakravet skal sendes til andre enn seg selv, må du avtale dette direkte med bedriften du mottar eFaktura fra.

For kunder som allerede mottar eFaktura på «vegne av andre», vil eFaktura fortsatt kunne mottas frem til 15. mai 2022, dersom bedriften som usteder eFaktura ikke stopper dette.

Hvordan gi generelt samtykke «Ja takk til alle» i nettbanken- eller mobilbank

Logg inn i nettbanken- eller mobilbank, naviger til siden «Betalingsavtaler». Klikk på «Se eller endre avtale om å motta regninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du at du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).

Hvordan finner bedriften meg når den skal sende eFaktura?

Bedriften finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av «Ja takk til alle» (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate.

Hva gjør at ubehandlede eFaktura-krav vises i alle norske betalingsflater?

Dette er mulig fordi din betalingsflate henter informasjon fra bankenes felles avtale- og betalingskravregister. Når kravet er betalt, finner du informasjon om betalingen i den betalingsflaten du har betalt kravet i.

Hvor finner jeg mine lånesøknader?

Er du i gang med å søke boliglån kan du finne igjen og fortsette på saken i nett- og mobilbank. Det gjelder også for medlåntakere som har fått SMS om å samtykke.

Informasjonskapsler (Cookies)

Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din.

Hvor mye kan jeg ta ut fra minibanken?

Uttak fra minibank i Norge er 9.900 kroner per dag.

Hvordan aktiverer jeg bankkortet?

Kortet aktiveres i butikken ved bruk av chip og PIN-kode. Når kortet er aktivert kan det brukes kontaktløst og til netthandel. Du kan også aktivere kortet for netthandel i nett- eller mobilbanken. Finn kortet i kortoversikten og velg «Aktiver kort».

Hva skjer etter at søknaden er sendt?

  1. Vi sender deg et lånetilbud
  2. Dersom ikke medlåntaker er registrert som kunde må dette gjøres: Bli kunde
  3. Signerer lånetilbudet med BankID
  4. Pantedokumentene tinglyses
  5. Rammelånet gjøres tilgjengelig i nett- og mobilbank

Hva må jeg ha klart når jeg skal søke lån?

Du som hovedlåntaker må være kunde før du kan søke lån. Medlåntaker bør også bli kunde når dere søker, da vil behandlingen gå raskere.

Ha BankID klar for bruk underveis i prosessen. Da vil informasjon fra skattemeldingen, eiendommer du eventuelt eier og annen informasjon hentes frem. Juster denne informasjon hvis det ikke stemmer med dagens situasjon.

Informasjon om eventuelt lån som skal innfris legges inn underveis i søknaden. Ha lånenummer fra annen bank klar.