Hvordan avslutter jeg en konto?

Logg deg inn i nett- eller mobilbanken og send melding om hvilke(n) konto(er) som skal avsluttes. Dersom du har ett bankkort på en konto som skal avsluttes, må du makulere kortet eller sende det til Sparebanken Øst før kontoen kan slettes. I meldingen må du oppgi kontonummer som du ønsker eventuelt restbeløp og renter overført til.

Gjelder det høyrentekonto, må du sende varsel om avslutning minimum 31 dager før for gebyrfri avslutning.

Hvilke krav stilles det for å få bankkort?

  • Du kan ikke ha betalingsanmerkninger
  • Du må ha minst 2.000 kr på kontoen når kortet bestilles
  • Du må ha registrert likningstall i Norge for foregående år

Alle de tre nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i DinBank. Du bestiller selv kort i nett- eller mobilbanken, i menyvalget «Kort» – «Bestill kort».

Hva gjør jeg dersom bankkortet mitt blir stjålet eller mistet?

Da må kortet sperres. Slik gjør du det:

  1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
  2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
  3. Trykk på pilen til høyre for kortet
  4. I menyen som kommer opp kan du sperre og bestille nytt kort, i tillegg til å sette regionsperre og hente PIN-kode
  5. Du kan da velge om kortet skal sperres permanent eller midlertidig.

Hva gjør jeg ved mistanke om misbruk av bankkortet?

  • Kortet må sperres. Du kan selv sperre og re-bestille bankkortet i nett- og mobilbanken.
  • Gå til bestridelse av transaksjoner på Sparebanken Øst sin nettside.
    • Last ned og fyll ut skjema for kort og følg anvisningene videre.

Glemt PIN-koden til bankkortet

Du finner PIN-koden til kortet ditt i nett- og mobilbanken.

  • I menyen velg «Kort» og «Vis PIN-kode»
  • Legg til sikkerhetskoden og kortets gyldighets dato
  • Klikk på «Vis PIN»

Hva skjer ved utløpsdato på bankkortet?

Kortet er gyldig hele utløpsmåneden og fornyelse blir sendt automatisk per post første halvdel av utløpsmåneden.

Hva er Visa Secure?

Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med: BankID-appen eller BankID med kodebrikke. Alle kjøp innenfor EU/EØS over 30 Euro må bruke sterk autentisering, som Visa Secure er.

Tidligere het dette Verified by Visa.

Hva bør jeg tenke på når jeg bruker bankkortet?

  • Skriv aldri ned PIN-koden din
  • Skjul PIN-koden ved inntasting på minibank eller betalingsterminal
  • Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
  • Hvis kortet blir slukt, sperr det
  • Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
  • Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering

Hvordan flytter jeg boliglånet?

Boliglånet flytter vi for deg når du søker og får innvilget lån hos oss.

Ha lånenummer fra annen bank klart når du søker lån hos oss.

I første steg velger du «Flytte lån fra annen bank«, du kan også låne opp til oppussing.

Hvor lang nedbetalingstid kan jeg få på boliglånet?

Du kan få inntil 30 års nedbetalingstid.