Kan jeg få avdragsfrihet?

Ja du kan søke om avdragsfrihet i nett- og mobilbanken.

Avdragsfrihet betyr at du avtaler med banken at du ikke betaler avdrag på boliglånet i en periode, men kun betaler renter. Lånet må være innenfor 60 % av boligens verdi. Vi tilbyr avdragsfrihet i inntil 2 år.

Slik gjør du:

  1. Logg inn i nettbanken og se «Lån og kreditter»
  2. Klikk på lånet ditt
  3. Her får du frem flere valg for endring av boliglånet
  4. Velg «Søk om avdragsfrihet»

Hvem kan være medlåntaker?

Kun ektefelle/partner eller samboer godtas som medlåntaker.

Hva er forskjellen på type lån?

Annuitetslån: Likt månedlig terminbeløp (summen av renter og avdrag) gjennom hele låneperioden forutsatt stabil lånerente. I begynnelsen er avdragsdelen liten, mens rentedelen er stor.

Serielån: Varierende månedlig terminbeløp (summen av renter og avdrag) gjennom hele låneperioden forutsatt stabil lånerente. Avdragsdelen er lik hver måned, mens rentebeløpet varierer. Terminbeløpet er høyest i begynnelsen av låneperioden.

Rammelån: Er et lån med innvilget kredittramme. Ingen fast nedbetalingstid og ikke fast trekk av terminbeløp. Renten kapitaliseres hver måned av benyttet kreditt. Rammelånet disponeres i nettbanken. Innvilges med sikkerhet innenfor 60 % av boligverdi.

Koster det noe å flytte lånet til DinBank?

Nei, flytting av boliglån koster i utgangspunktet ingenting. Men tinglysingsgebyr til Statens Kartverk må betales.

Hva slags sikkerhet (pant) godtas?

Du må stille pant i selveiet bolig, selveierleilighet eller borettslag. Vi tar også pant i tomt og fritidsbolig. Vi forutsetter 1. prioritets pant i bolig og tar forbehold om godkjennelse av panteobjektet.

Det tas ikke pant i småbruk/landbrukseiendommer eller aksje- og obligasjonsleiligheter.

Lån med pant i sekundærbolig i Oslo kommune kan ikke overstige 60 % av boligverdi. Dette ifølge utlånsforskriften fra Finansdepartementet 01.01.2021.

Kunder som ønsker lån med sikkerhet i flere eiendommer vil få tilbud om ett lån per sikkerhet.

Godtas kausjon/realkausjon?

Nei, dessverre godtas ikke kausjon eller realkausjon.

Hvordan oppretter jeg Avtalegiro?

AvtaleGiro-avtaler oppretter du i nett- eller mobilbank. Enten første gang du betaler en regning til mottaker ved å godkjenne avtaleforslaget som kommer opp, eller du vil finne avtaleforslag fra menyvalget «Betalingsavtaler».

Får du ikke mottakeren opp som forslag, må du sjekke om de tilbyr AvtaleGiro. Gjør de det, kan du sende en melding fra nett- eller mobilbank, så kan vi hjelpe deg med å opprette avtalen. Dato for belastning og beløp avtales med mottaker.

Hvor finner jeg detaljer på mine avtalegiroer?

  • Gå til Betalingsavtaler i menyen i nettbanken- eller mobilbank
  • Klikk på avtalen du ønsker å se detaljer på
  • Vis detaljer/Endre avtale

Hva er mulige årsaker til at avtalegiro ikke er betalt?

  • Det er ikke dekning på konto
  • Maksbeløpet på avtalegiroen er for lavt
  • Du har stoppet den i forfallsmappen
  • Du har stoppet selve avtalen
  • Avtalen er nylig opprettet (det tar ca. 3 uker fra den opprettes til den trer i kraft)

Hvordan aktivisere trekket på avtalegiro som er stoppet?

  1. Sjekk først at maksbeløpet ikke er overskredet.
  2. Gå inn på forfallsmappen og start betalingen.